Valitse mihin haluat kirjautua

Voiko somen avulla työllistyä?

Sosiaalinen media on miltei jokaiselle meistä tuttu käsite – siellä jaetaan kuvia, videoita, kokemuksia, mielipiteitä ja henkilökohtaista elämää. Osa on sosiaalisen median kanssa varsin yksityisiä, kun taas osa haluaa jakaa arjestaan kaiken aamupuurosta iltatoimiin. Mutta kysymys kuuluu: voiko somen avulla työllistyä?

 

LinkedIn – yritysten Facebook

Kun kuulee sanat some ja työ, ei voi olla ajattelematta Linkedinia. Kyseessä on erityisesti työelämään ja verkostoitumiseen suunniteltu alusta, jossa brändit, yrittäjät ja työntekijät voivat keskenään luoda yhteisöjä ja keskustella alan uusista ilmiöistä. LinkedIn toimii kuin Facebook, mutta yrityksille. Sosiaalisen median alustalta löytyy jopa tuhansia avoimia työpaikkoja, jotka saattavat etsiä juuri sinun kaltaistasi osaajaa!

 

Jokainen voi luoda ilmaiseksi oman profiilin LinkedIniin, jossa hän kertoo itsestään, urastaan, taidoistaan ja saavutuksistaan. Tilin kannattaa aina olla ajan tasalla, sillä alan ammattilaiset saattavat eksyä profiiliisi hetkenä minä hyvänsä. Oletko joskus kuullut hauskasta työelämän termistä ”pöhinä”? Käytännössä pöhinällä viitataan verkostoitumiseen ja uusien kontaktien luomiseen, jotka saattavat olla hyödyksi myöhemmin työelämässä. Mitä enemmän olet onnistunut pöhisemään niin oman alan kuin muidenkin tekijöiden kanssa, sen parempi.

 

LinkedIn-profiili toimii ikään kuin virtuaalisena ansioluettelona. Mikäli profiili on täytetty asianmukaisesti, sieltä tulisi löytyä tietoa henkilön työhistoriasta ja osaamisesta. Mikä parasta, LinkedInissa on mahdollista etsiä töitä monipuolisten hakutoimintojen avulla, jolloin hakutulokset ovat kuin suoraan sinulle itsellesi räätälöidyt.

 

Instagram, Facebook ja TikTok

Instagram on suosittu kuva- ja videosovellus, jossa niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin jakavat visuaalista materiaalia. Kyseinen sovellus on erityisen toimiva alusta nuorten tekijöiden tavoittamiseen, ja moni yritys onkin ottanut tästä neuvosta vaarin. Instagramissa tulee usein vastaan eri brändien rekrytointi-ilmoituksia ja linkkejä yrityksen avoimiin työpaikkoihin. Työnhaku sosiaalisen median avulla on tehty entistä helpommaksi, kun yritys voi tavoittaa kohderyhmän osaajia suoraan henkilökohtaisen markkinoinnin kautta.

 

Facebook eroaa Instagramista sen tekstiominaisuuden puolesta, sillä jokainen sovelluksen käyttäjä voi kirjoittaa pitkiäkin julkaisuja omalle seinälleen. Sovellus on viime vuosikymmenen aikana siirtynyt selvästi vanhempien sukupolvien ensisijaiseksi somealustaksi, kun taas nuorempi väki viihtyy Instagramin, TikTokin ja Snapchatin puolella. Facebookissakin voi helposti ja matalalla kynnyksellä tuoda omaa osaamistaan esiin julkaisemalla omista työelämän muutoksista joko profiilin tietoihin tai tekemällä aiheelle omistetun julkaisun. Kuten LinkedInissa, myös Facebookissa voi pöhistä tehokkaasti lähestymällä ihmisiä kaveripyynnöllä ja asiallisella yksityisviestillä.

 

TikTok on edellä mainituista sovelluksista ehdottomasti rennoin. Somealusta on erityisesti suunniteltu videoiden luomiseen ja jakamiseen. TikTok on noussut viime vuosina uudeksi somejätiksi, joka houkuttelee erityisesti nuoria käyttäjiä. Käyttäjäanalyysien avulla onkin käynyt ilmi, että jopa 60 % sovelluksen käyttäjistä ovat 16–24-vuotiaita. TikTokia on aiemmin pidetty lasten tanssisovelluksena, mutta nykypäivänä vanhempien käyttäjien löytäessä sovellukseen, myös työelämän ja eri ammattien teemat ovat nousseet suosioon. Kuten muissakin sosiaalisissa medioissa, myös TikTokista voi luoda oman virtuaalisen ansioluettelon luovassa videomuodossa. Voit esimerkiksi kertoa videolla omasta työhistoriastasi, nykyisestä ammatistasi ja tulevaisuuden haaveista työelämässä. Monet yritykset ovat luoneet menestyneitä TikTok-tilejä, ja parhaassa tapauksessa he löytävät sinun viihdyttävät videosi – mahdollisuuksia on some täynnä!

 

Vaikuttamisen kautta yrittäjäksi

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat loistava esimerkki somen mahdista työllistymiseen liittyen. Monet heistä ovat luoneet toimivat henkilöbrändit itselleen yksinomaan sosiaaliseen mediaan perustuvan imagon myötä, ja täten saaneet toinen toistaan loistavampia työmahdollisuuksia. Vaikuttajien tileillä näkee tajuttomat määrät kaupallisia yhteistöitä isojen ja tunnettujen yritysten kanssa ja heitä kutsutaan erilaisiin yritystilaisuuksiin. Erityisen menestyneet vaikuttajat onnistuvat luomaan itselleen kannattavan yrityksen, joka myy tavallisille kuluttajille erilaisia tuotteita ja palveluita. Sosiaalinen media toimii loistavana työkaluna ja ponnistuslautana niille, joilla on jo mielessä kiinnostava liikeidea!

Voit myös hyödyntää näitä sosiaalisen median kanavia työllistymisessä:

  • YouTube
  • Twitter
  • Pinterest
  • Snapchat
  • Reddit