Valitse mihin haluat kirjautua

Täältä tulee Z-sukupolvi!

Z-sukupolveen kuuluvat kaikki, jotka ovat syntyneet vuoden 1998 ja 2010 välillä. Opi tuntemaan nämä nuoret osaajat julkaisumme kautta!

 

Oman tiensä kulkijat

Sukupolvi on vastikään siirtynyt työmarkkinoille, ja suuri osa on aloittanut uransa koronapandemian aikana tai sen jälkeen. Maailmantilanne on vaikuttanut nuorten työntekijöiden huoleen omasta tulevaisuudestaan sekä ympäröivästä maailmastamme, joka taas heijastuu asenteisiin työelämässä. Zetat ovat yrittäjähenkisiä työntekijöitä, jotka eivät pelkää luoda omia polkujaan työelämään. He ovat tulleet haastamaan perinteisiä johtamistapoja, ja arvostavat esihenkilöissään kehittyneitä vuorovaikutustaitoja sekä avointa ja rehellistä viestintää. Zetat ovat ahkeria ja lojaaleja oikealle työnantajalle, mutta vaihtavat herkästi työpaikkaa, mikäli vastassa on tiukkapipoinen esihenkilö, joka ei vastaa heidän odotuksiaan.

 

Z-sukupolvi arvostaa ihmissuhteita niin työelämässä kuin vapaa-ajallaan, joten työyhteisö nousee merkittävään asemaan heidän työnteossaan. Työnantajan kannattaakin siis panostaa yhteisöllisyyden edistämiseen erilaisilla ryhmäytymisillä, TYKY-toiminnalla tai vaikkapa firman pikkujouluilla.

 

Mikä zetoja kiinnostaa?

Zetat kiinnittävät erityistä huomiota oikeudenmukaisuuteen ja avoimuuteen työyhteisöissä. Luottamus työntekijän ja esihenkilön välillä motivoivat heitä jatkamaan mieluisessa työpaikassa, sillä hyvä tunnelma on Z-sukupolvelle äärimmäisen tärkeää. Monet sanovatkin, että zetat ovat sukupolvi työntekijöitä, jotka vastaavat aikansa kansalaisliikkeisiin. Tämä näyttäytyy muun muassa yhdenvertaisuudesta huolehtimisena työpaikalla. Oikeudenmukaisuus ei rajoitu vain sosiaaliseen ulottuvuuteen, vaan zetat ovat huolissaan myös työpaikan ekologisuudesta ja maapallon kantokyvystä.

 

Kokemukset ja elämykset ovat zetoille todella tärkeitä. Moni sukupolven edustajista toivookin voivansa vaikuttaa oman työnsä sisältöön vapaammin, sillä he ovat tyypillisesti idearikkaita ja luovia työntekijöitä. Yrityksen kannattaakin harkita antavansa zetalle vapaat kädet erilaisissa työtehtävissä, sillä lopputuloksena saattaa syntyä hyödyllisiä oivalluksia yritystoiminnan parantamiseksi. Z-sukupolvi haluaa kokea ja nähdä paljon, luoden unohtumattomia muistoja – tästä syystä moni haaveilee työskentelevänsä ulkomailla. Onko yritykselläsi mahdollisuus tarjota nuorille työntekijöille mahdollisuuksia esimerkiksi työmatkoihin ulkomaille?

 

Vaikka Z-sukupolvi hakeutuukin ensisijaisesti – kuten moni muukin – hyväpalkkaisiin työpaikkoihin, heille fiilis on usein tärkeämpää kuin raha. Kun työpaikalla on hyvä tunnelma, kivat työkaverit ja luotettava esihenkilö, on zeta motivoituneempi jäämään kyseiseen pestiin. Edes korkea palkka ei saa heitä jäämään työhön, joka sotii heidän arvojaan vastaan.

 

Somesukupolvi

Z-sukupolvi on monen yrityksen tulevaisuus, kun entistä useampi zeta astuu työmarkkinoille. Nämä tekijät ovat sosiaalisen median taitajia, sillä he ovat varttuneet modernin teknologian parissa, eivätkä he juuri muista aikaa ennen matkapuhelimia. Zetat ovat loistava valinta sisällöntuotannon tehtäviin, kuten esimerkiksi yrityksen Instagram- tai TikTok-tilin ylläpitoon. Lisäksi IT-alan työt ovat olleet suuressa suosiossa sukupolvi Z:n keskuudessa, kun monet heistä ovat tietotekniikan ja ohjelmoinnin taitajia jo omasta takaa.

 

Zetoissa on loputon määrä potentiaalia kaikenlaisiin työtehtäviin, ja he tuovat tuoreita näkökulmia yrityksen toimintaan. Palkkaa sinäkin itsellesi tehokas ja luova zeta!